Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

lørdag den 14. februar 2009

Træning i Jersie og 3. omgang "Frost"

Igår var vi med til træning i Jersie. Det var rigtig hyggeligt og virkelig godt for os at være med. Vi fik trænet lidt af det hele, og specielt fællesøvelserne er det vigtigt at vi får trænet på. Det er lige præcis fællesøvelserne som vi aldrig får trænet fordi vi ikke har nogen at træne dem med, og det kunne tydeligt ses igår:/ Nova ligger fint når vi træner for os selv, men den forstyrrelse det giver, at der pludselig er andre hunde ved siden af hende, gør hende usikker. Det vidste jeg på forhånd og satte derfor kriteriene meget lavt for at sikre success. Jeg belønnede allerede efter 30 sek. og afstanden var ikke mere end 3-4 m.

Idag var vi så til 3. omgang hos Karen Frost, og vejret var, ligesom igår, super smukt. Vi startede træningen med opvarmning i form af fri ved fod, fokus skulle være på følge i løb. Det gik rigtig godt, der var stor succes. Novas fokus er helt i top under løb, og langt bedre end under gang. Hun kom et par gange lidt for langt ud og flagrer, men størstedelen af tiden gik hun rigtig fint og var meget fokuseret. Jeg skal lægge vægt på opstarterne, da kontakten ikke er der de første 1-2 skridt. For at sikre fokus fra start foreslog Karen at jeg først giver klik-godbid-klik-godbid med Nova i plads og derefter giver et klik, tager et skridt og belønner. Det prøvede vi en enkelt gang og det fungerede rigtig godt, der var intens kontakt fra start. Karen fastslog dog at jeg kun skal gøre det få gange da hun ikke må ende med at vente på et klik før hun holder kontakt.
Herefter trænede vi apport. Apporten blev også trænet i Jersie igår, og bortset fra at vi fik konstateret at Nova sætter sig i en lidt skæv plads, så er hun rent faktisk begyndt at søge pladsen når hun får apporten i munden, og det er jo altid en begyndelse. Paul foreslog at jeg i stedet for at tage 90 graders skridt kun tager 45 grader. Det prøvede vi idag og det kastede lidt flere korrekte pladser af sig - dejligt! Vi fik dog konstateret idag, at jeg skal afbryde øvelsen efter et 3-4 gange (med en masse successer) ellers går hun "død" i øvelsen. så også det skriver jeg mig bag øret til næste gang (puha der er meget man skal huske).
Så blev det til indkald med stå det gik bare rigtig godt idag, fuld fart på starterne alle 4 gange - jeg havde dog gevaldige problemer med at få hende til at blive siddende?! Hvad er nu den af, så må vi træne ekstra på det.... også på det:)
Fremadsendelsen er vi ikke rigtig kommet videre med. Jeg kæmper stadig med at hun skal ud og røre target hver gang, hun prøver hver gang at snyde efter et par gentagelser. Der kommer vel en dag hvor hun finder ud af at det ikke kan betale sig??
Til sidst trænede vi lidt på det med at blive siddende når man får besked på det. Til sidst tror jeg hun kom i tanke om hvad det nu liiiige er man skal når "mor" siger BLIV!!

Ingen kommentarer: