Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

tirsdag den 30. december 2008

Så skal julesulen trænes af...

Så kom vi endelig igang igen efter en lang pause hen over julen. Jeg har havde planlagt at træne lineføring/fri ved fod stort set forfra, da jeg de sidste par gange har måtte opgive fordi Nova har mistet fokus... Men idag blev mine bekymringer gjort til skamme, og jeg droppede at starte forfra, men satte istedet lave kriterier. Det vil sige, at jeg i starten kun gik ca. 8-10 m. før jeg klikkede, og på den måde sikrede at hun ikke noget at miste fokus inden klikket. Derefter kunne jeg sætte både højre og (nogle lidt kluntede= føreren var kluntet;) venstre vendinger. Selv i omringvendinger var hun helt med, og det er vidst helt nyt! Jeg gik fluks videre til fremadsending mens Nova stadig var helt i hopla. Jeg startede med musemåtte, men fjernede den efter 4 forsøg. Nova havde fuld fart på ind i feltet. Også da jeg fjernede musemåtten havde hun fuld fart på ind i feltet, også selvom vi skiftede position omkring feltet.
Derefter vågede jeg mig ud i nogle mere statiske øvelser (stå, sit og fællesdæk). Kriteriet i stå blev efter få forsøg øget til 20 sek., det gik super godt. I sit blev kriteriet kun 5 sek da vi ikke har trænet den øvelse særlig meget, men her var ingen problemer. I dæk blev kriteriet 1 min., hun blev liggende så fint, og var helt rolig og fokuseret, super-hund! Der blev yderligere tid til stillingskift og søge-øvelser, og til apport (hold fast) træning. Vi sidder lidt fast i hold fast træningen, og arbejder stadig på at kvalitets-sikre ordentligt, og gerne øge til mere end 10 sek. I dag øgede jeg kriteriet til at kunne "banke" på apporten, bukke mig over Nova, og tage hånden under apporten uden at hun slap den. Det kom vi langt med idag!
Det har været en helt fantastisk træning idag, den bedste meget længe. Jeg tror ligefrem at Nova har savnet træningen:) Hun var vildt begejstret og ivrig, og en drøm at arbejde med idag. Måske vi skal holde pauser lidt oftere...

1 kommentar:

Paul sagde ...

Hej Camilla,
Jeg opdagede lige din blog! Herlig læsning, lige efter mit hoved, med din super systematiske tilgang til træningen. Glæder mig til at se dig til nogle prøver, har du planlagt at deltage i nogen?
Der er i øvrigt rally 7. februar i Sorø, hvis du vil se på.
Mange hilsner
Paul