Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

søndag den 15. marts 2009

Træning i Tåstrup og uofficiel LP 1.

Puha, en træt hund jeg havde med hjem i går eftermiddag. Først var vi til træning hos Karen Frost i Tåstrup, og derefter direkte videre til Lyngholm Landsted og en uofficiel prøve i klasse 1.
Først træningen i Tåstrup; gik rigtig godt og Nova var helt klar.
  • Vi trænede først lidt fri ved fod og det gik super. Hun havde fuldt fokus på mig, også under vendinger.
  • Tre-skridts øvelser blev også trænet lidt. Fremad går uden problemer. Bagud, fungerer nogle gange rigtig godt, og Nova bakker sammen med mig. Andre gange for hun ikke sat ordentligt i bak-gear. Jeg har sat det som mål at hun skal kunne bakke de 3 skridt. Venstre går fint. Højre skal vi have trænet mere på. Nova kommer for langt frem når hun følger efter. Kriteriet skal være at hun næsten går sidelæns med skulderen mod mit venstre ben, så det skal der arbejdes med!
  • Apporten er vi bare ikke kommet videre med, fordi jeg ikke har formået at få Nova til synes at det er super fedt at gå på plads med apporten. Hun har ca. en success-rate på 50% og der et bare ikke nok til at hun synes at det er en fed øvelse. Så på Karens opfordring har vi nu taget en ny vinkel. Når Nova sidder i plads med apporten skal jeg gå nogle skridt til højre og klikke og rose helt vildt for at hun bare søger min venstre side. Når jeg har klikket og Nova har smidt apporten skal jeg lade hende selv samle apporten op, og klikke for at hun igen søger min venstre side. Så der er noget at arbejde videre med, og det er rart med den nye vinkel, så også føreren igen kan få lidt engagement i øvelsen.
  • Den sidste øvelse vi nåede inden vi skulle gå var stillingskift. Vi trænede stå-dæk, og er på Karens opfodring startet lidt forfra så Nova lærer at lægge sig som en "folde-kasse" og derved ikke flytte sine poter fremad. Det er som at starte helt forfra med at indlære dæk, men der skal bare arbejdes lidt ekstra med det.

Så var det videre til Tuse Næs og den uofficielle prøve. Det var bare en super eftermiddag, og vi (læs: jeg) havde virkelig godt af at komme til en prøve. Jeg synes virkelig at der er meget føreren skal huske, så det er godt at jeg bliver trænet lidt også. Mit blog-indlæg fra dagen inden blev heldigvis gjort til skamme af Nova (tildels i hvert fald). Der var stadig nogle smutter med at blive, men slet ikke i samme grad som i fredags. Og det resulterede da også i en fin 1. præmie (med en lidt gavmild dommer:)) Kommentarer og karakterer blev således:

Tandvisning: (8) Fint - lidt svært at se kindtænderne (det skyldtes udelukkende at jeg ikke rigtig havde nogen idé om hvordan tænderne præcis skulle vises)

Lineføring: (9) Udemærket følge. Hunden hænger en anelse få gange (Nova var absolut ikke sit bedste og var ikke så intens som hun oftest er)

Stå (7) Hund rykker sig lige efter fører er gået i postition og rykker sig da føreren går tilbage (som nævnt tidligere problemerne med øvelser hvor jeg forlader hende, men meget stolt fører over at hun ikke gik længere end hun gik. Afslutningen har vi ikke fået trænet nok)

Spring (10) Flot!

Stillingskift (8) Dobblet kommando og hunden rykker en anelse frem (Nova leverede en fabelagtig stå.... men på min sit-kommando?!? Hovsa!)

Indkald (10) Nydeligt.

Næseprøve (7) Tyvstart. Hunden smider genstand på tilbagevejen. (Afslutningen fungerer slet ikke, men den arbejder vi på. Tyvstarten vidste jeg også ville komme da vi slet ikke har trænet at andre lægger næseprøverne ud)

Fællesdæk (10) Hvis afstand og tid kommer op (her var det en ekstremt large dommer - Nova var kun med på en ekstra omgang fællesdæk fordi vi havde problemer dagen inden. Derfor valgte jeg ikke at gennemføre korrekt, og kun gå ud på ca. 5 m. Men idag var der ingen problemer, så jeg ægrer mig over at jeg ikke gik et par meter mere)

Helhedsindtryk (8) Fint førerarbejde

Point i alt: 156

Det var en rigtig god eftermiddag, og vi gik begge meget glade hjem:)

Her er vores præstation fra dagen...



Ingen kommentarer: