Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

lørdag den 7. marts 2009

Formiddagstræning i Taastrup

Så blev det endelig igen tid til træning i Taastrup, og det var en rigtig god en af slagsen. Vi nåede igennem rigtig meget på den time træningen varede, og fik idag nogle rigtig gode og vigtige ting med hjem. Overordnet set er et problem jeg ikke selv har været opmærksom på (som Karen heldigvis fik gjort mig opmærksom på) er, at jeg nogle gange for belønnet en forkert adfærd ved at lade Nova fortsætte øvelsen. De konkrete eksempler hvor jeg får belønnet forkert er under lineføring og fremadsendelsen. I lineføring/fri ved fod har jeg problemer med at Nova kigger i jorden de første 2 skridt, men inden start i plads og efter de 2 skridt er kontakten 100%. Den fejl jeg har gjort er, at jeg har fortsat lineføringen når hun igen har taget kontakt, og derefter trænet vendinger og stop. Ved at fortsætte øvelsen belønner jeg i princippet de 2 første "forkerte" skridt, og det er jo ikke så klogt?! Så nu skal øvelsen gribes anderledes an; starterne skal trænes seperat og så må jeg træner vendinger ved først at gå baglæns, og når så kontakter er der kan jeg vende mig og fortsætte som normalt.
Det andet eksempel i fremadsendelsen består i at Nova nogle gange ikke løber ud til target i første hug, men vender sig og kigger på mig, og derefter løber helt ud. Herefter har jeg så belønnet hende, hvilket jo har forstærket hende i at det er ok at stoppe for tidligt! Så nu træner vi igen target uden felt indtil hun løber fejlfrit HELT ud til target fra lang afstand.

  • Vi fik også trænet lidt apport idag, og hun forstår nu godt at hun skal i plads med apporten, men hun smider stadig apporten inden klikket ca. hver fjerde gang hun kommer i plads. Jeg trænede kun 5 gentagelser idag, da intensiteten er ekstremt lav i denne øvelse. Jeg skal have fundet en endnu bedre forstærker tror jeg, så intensiteten kan komme helt i top.
  • Stillingskift gik også temmelig godt idag. Dæk-sit smutter nogle gange, og hun får rykket lidt fremad. Intensiteten i dækken er jeg heller ikke helt tilfreds med endnu, tilgengæld er hendes stå fra både sit og dæk helt fantastisk!! Så siden det er dæk og sit der skal sidde i skabet til april, må det være det der skal trænes allermest på.
  • Fællesdæk har jeg også arbejdet meget op hele ugen, men har ikke kunnet træne med andre hunde. Vi fik ikke trænet det med de andre idag, men tog selv 3 gentagelser. Først med Lilli som lille "forstyrrelse". Lilli stod bundet til hegnet under træningen, så jeg tillod mig at dække Nova af i nærheden af hende. Det gik rigtig godt, hun lå i først 1 min derefter 1½ min. på 10m. afstand. Siden det er første gang i lang tid der er forstyrrelser med er det meget tilfredsstillende. Hun rørte sig ikke ud af stedet og havde fuld fokus på mig. Og så skal det lige nævnes, at Lilli da er den sødeste labrador, hun var ikke til at stå for og hende fokus var så stor på hvad jeg lavede med Nova, at hun også dækkede da jeg gav Nova kommandoen:). Sidste gentagelse blev ved siden af en anden labrador der var med på en fællesdæk. Første gange jeg gik fra hende rejste hun sig, men det var udelukkende min egen skyld, jeg var for stresset i min afdækning. Herefter prøvede vi igen, og så lå hun upåklageligt i ca. 1min. på 7-10 m.

Vi er stadig meget langt bagud i næseprøven. Jeg har ikke fået trænet søget med hende i laaang tid, og genoptog det for første gang forleden. Hun fandt den rigtig pind, men søget var lidt rodet. Så det skal virkelig trænes inden generalprøven på lørdag. Derudover er hun stadig ikke stabil i at gå i plads med pinden....og hun tygger!!! Så her skal virkelig intens træning til, og den kommer ikke til at sidde til prøven på lørdag, men nu må vi se hvad det ender med. Bortsen fra det er jeg rimelig optimistisk mht. til generalprøven. Det bliver ikke en pragt-præstation der bliver leveret, det er vi ikke stabile nok til endnu, men det bliver en træning for os begge (især for mig). Det største karaktertræk vi fik i prøven sidste sommer var nemlig fordi jeg klokkede i det gang på gang. Når man ikke har prøvet at gå til officielle prøver før er det virkelig en mundfuld både at skulle støtte og guide sin hund, og selv koncentrere sig om sin egen motorik og om at holde sin mund:) Derfor er det i virkeligheden ikke Nova der skal til generalprøve men mig! Og jeg glæder mig...

Ingen kommentarer: