Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

tirsdag den 18. november 2008

Apport!

Igen idag har den stået på eksamensforberedelse under et varmt tæppe med en kop te... Og det er egentlig okay, når vejret er som det har været idag. Det var egentlig meningen at vi skulle have arbejdet videre med fremadsendelse, men regn og blæst ville ingen ende tage, og så skulle der mere end en stor portion motivation til frivilligt at tilbringe en times tid i haven. Så derfor blev planerne ændret, og fokus blev i stedet på apport træningen. Jeg er jo den lykkelige ejer af en springer spaniel, så apportering burde vel egentlig være det mindste problem. Og jo da, hun ELSKER at bære rundt på ting, og hente og bringe, men hun elsker altså lige så meget at aflevere og bytte med en godbid. Jeg kæmper derfor en kamp for at få hende til at sidde stille og holde apportbukken. Idag gav vi det så endnu et forsøg. udgangspunktet er stadig at hun kun holder den 1-2 sek. Idag valgte jeg så at filme træningen, og det viste sig at være en super god idé! Det viser sig nemlig, at jeg i virkeligheden klikker et splitsekund for sent, og at det nok er derfor at hun spytter den ud efter kort tid. Efter at have set videoen, kan jeg se, at Novas "spytte-ud-ritual" begynder tidligere end jeg har set. Når hun får apportbukken i munden hold hun et halvt sekund, og begynder så at bakke lidt bagud. Det er allerede her at ritualet begynder, og her jeg ofte har klikket, fordi at hun jo stadig holder om apporten. Jeg tror dog nu at jeg er kommet frem til, at der i hendes hoved allerede er tanker om at spytte den ud her. Så nu starter jeg helt fra absolut scratch, og klikker med det samme tænderne bider sammen om apporten, og så vil jeg bestræbe mig på kun at klikke når hun SIDDER med apporten, så jeg på den måde eliminere risikoen for at hun begynder at bakke igen.
Ud over apport træningen blev det også til lidt kropskontrol. Vi trænede igen bagpartskontrol/plads med "skammel-øvelsen" og det fungerer altså rigtig godt. Jeg starter med at bruge skammelen og klikker for at bagdelen følger mit venstre ben. Derefter fjerner jeg skammelen og klikker for korrekt plads position. Jeg rykker mig så Nova må flytte bagdelen for at få en korrekt plads. Vi arbejdede derefter med generel kropskontrol ved hjælp af en stor skål. Jeg klikkede først for interesse for skålen, derefter for at "dutte" på skålen, for at samle den op, og til sidst for at berøre den med poterne. Nova vil helst bruge sin næse, så kriterierne for næste træning med skålen vil være at hun kun bliver klikket for at bruge poterne. Målet er at hun til sidst begynder at stille sig i skålen med de forskellige poter og til sidst alle 4 poter. Det blev ikke til meget udendørstræning, men det blev udbytterigt, og jeg fandt ud af værdien i at videofilme de forskellige øvelser.

Og til sidst en træt Nova sover på "mor" imens et blogindlæg bliver til...

Ingen kommentarer: