Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

søndag den 30. november 2008

Så kom vi igang igen!

Idag blev dagen hvor træningen igen skulle genoptages. Vi er stadig i virum, så træningsarealet blev min mors fine have. Vi startede med at træne lidt spring på mit fine hjemme-producerede lydighedsspring. Det går super godt! Jeg startede med at klikke Nova for selv at tilbyde at springe, og det gør hun meget gerne. Derefter blev kriteriet at hun kun måtte sprine på kommando fra plads position. Det har hun heller ingen problemer med, og hun venter pænt på at hendes gumpetunge mor kommer med over på den anden side, og derefter sætter hun sig pænt i plads. Så det er egentlig en fin øvelse, der bare trænger til lidt finpudsning. Derfor gik vi straks igang med klasse 2 springet. Jeg deler øvelsen op i delmomenter, og træner på hver delmoment separat. Første delmoment; at sidde i plads og vente på signal, er på plads. Andet delmoment at springe over første gang er også på plads, men 3. delmoment har vi ikke arbejdet på. Jeg vil have hende til at forstå at hun skal springe tilbage uden at jeg er nødt til at guide hende med div. fagter. Jeg satte hende derfor af på den ene side af springet, gik over på den anden side, og gav hende kommanoen "tilbage-spring" og klikkede idet hun var i luften over springet. Det gik rigtig fint. Sidste delmoment er så at komme i plads efter tilbage-spring, men det arbejdede vi ikke på idag. Jeg tror så til sidst, at jeg vil forsøge mig med baglænskædning af øvelsen, og så må vi se hvordan det går.
Derudover trænede vi fremadsendelse, med og uden musemåtte. Jeg startede som sædvanlig med først at have musemåtten i midten og klikkede Nova for selv at løbe ind til den fra forskellige positioner rundt om feltet. Det gik fint. Derefter fjernede jeg musemåtten og hun fik lov at løbe ind 4 gange, derefter afbrød jeg øvelsen mens det stadig gik rigtig godt. Nu skal jeg snart til at få koblet en stå kommando på så hun bliver i feltet, men vi tager det stadig stille og roligt så jeg ikke får ødelagt det vi allerede har opbygget.
Derudover trænede vi lidt stillingskift, klasse 1 stå og fællesdæk (dog uden andre hunde), og lineføring. Jeg havde med vilje lave kriterier i alle øvelserne, så vi lige kom igang igen med en masse succes, og det synes jeg bestemt vi fik. Selv lineføringen var faktisk god idag, lige bortset fra venstrevendinger, hvor jeg gerne ser at hun rykker bagdelen mere ind, så der skal laves lidt mere bagpartskontrol!
Sidst men ikke mindst, kommer der for en gang skyld billeder af min træning ud på bloggen snart, min kæreste tog nogle fine billeder med vores nye kamera. Kameraet er et Nikon D200, som vi allernådigst har fået lov at købe til en YDERST rimelig pris af Bjarkes ven Thomas. Har man lyst til at se nogle super gode billeder, eller skal bruge en god fotograf til en god pris, så brug Thomas (tjek http://www.lamarchefoto.co.uk/).

Ingen kommentarer: