Min blog er flyttet!

du vil automatisk blive sendt videre til den nye. Hvis ikke, klik her
http://klikkerklog.dk/blog/
Husk at opdatere dine bookmarks.

fredag den 21. november 2008

Den første sne...



Så faldt den første sne, eller hagl var det vel nærmest?! Det skulle nydes, så jeg tog tidligt hjem fra arbejde, pakkede bilen og kørte til Geels skov, hvor Nova og jeg gik en laaang tur. Det er skønt at komme til Virum, og være omgivet af natur (det føles i hvert fald sådan, når man ellers færdes i Valby). Nova elsker sne, og teede sig, og væltede rundt i skovbunden da hun endelig kom ud af bilen. Hun opfandt en helt ny leg, hvor bolden lægges i skovbunden og det så går ud på, at skrabbe som en vanvittig med begge forpoter på bolden, så den forsvinder mellem sne og blade... Det brugte hun altså lang tid på! Men udover denne nye fantastiske leg, fik vi trænet lidt rundering på flere af skovens træer. Hun har hurtigt fanget hvad det går ud på, og løber nu uden slinger i valsen rundt om træet fra 2-3 m. afstand. Vi øger afstanden stille og roligt, så jeg er sikker på at hun ikke begynder at miste fart. Derudover fjollede vi rundt som vi altid gør når vi er i skoven, og sprang over væltede træstammer og kravlede på de store stabler af stammer der ligger rundt omkring. Da vi var godt mudrede til gik turen hjem til min mor ikke langt fra skoven, hvor Balder verdens dejligste labrador ventede.

Her til aften fik vi tid til lidt mere træning. Jeg startede med bare at lade Nova tilbyde adfærd, 0g endte med at klikke for at "bakke". Igår sad jeg på Youtube og så videoer, og så som sædvanlig videoer lavet af Fanny fra http://www.klickerklok.se/. Fanny er en helt vildt dygtig klikkertræner, og hendes videoer giver rigtig god inspiration til træning. Igår blev jeg så inspireret til at arbejde mere med bagpartskontrol, da jeg så videoen, hvor Fanny får sin FT Cokcer Shejpa til at "stå på forpoter" med enden op ad væggen. Jeg kunne godt se med det samme, at Nova slet ikke god nok til at styre bagenden endnu til at kunne det, men det skal altså kunne lykkes. Idag gik jeg derfor igang med at forsøge at få Nova til at indse at hun altså har 4 poter. Jeg forsøgt med at bruge den samme skammel som jeg bruger til at træne plads positionen. Målet er, at hun skal bakke sine bagpoter op på kassen. Første delmål blev at hun skulle vende numsen mod skammelen. Nova er nemlig svært glad for at bruge forpoterne til at skubbe og skrabe på skamlen. Hun nåede også at blive hysterisk og sagde mærkelige lyde inden hun fik vendt enden til skamlen og fik sit klik. To gange havde hun faktisk begge bagben på skamlen, men det var vidst mere held end forstand. Vi nåede ikke langt idag, og jeg tror at jeg er nødt til at sænke kriterierne ved at bruge et bræt eller lignende i stedet for kassen. Derved bliver det mere sandsynligt at bagpoterne nærmer sig, da kanten ikke er så høj. Så nu bliver det vores hyggetrick de næste par dage, og så må vi se hvor længe der går før hun går rundt på forpoterne...

Ingen kommentarer: